Trailové kolo má několik charakteristických rysů, které ho odlišují od ostatních typů horských kol. Takové kolo zvládá prudké sjezdy, kořeny, balvany a zároveň poskytne dostatek kontroly v náročných podmínkách. Jsou to univerzální modely, které se hodí jak pro sjezdy, tak pro výjezdy do kopců. Jsou navržena pro jezdce, kteří chtějí zvládat různé terény, od lesních stezek až po mírně technické tratě.
Na první pohled zaujme robustním rámem, který je navržen tak, aby zvládl náročný terén a výzvy, které trailová jízda přináší. Rámy trailových kol bývají obvykle vyrobeny z hliníku nebo karbonu, přičemž karbonové modely jsou lehčí a lépe tlumí vibrace, ale zároveň jsou dražší.
Dalším specifikem je geometrie rámu. Trailová kola mají položenější úhel hlavové trubky (65°–68°), což znamená, že přední kolo je dál od středu rámu. Tento design poskytne lepší stabilitu v rychlých sjezdech a jistotu při sjíždění strmých úseků. Zároveň je kolo vybaveno kratší zadní stavbou, což usnadňuje ovladatelnost v těžkém terénu.
Jedním z nejdůležitějších prvků trailového kola je odpružení. Klasické trailové kolo je vybaveno předním i zadním odpružením (tzv. full suspension), které zajišťuje pohodlnou jízdu i na nerovném terénu. Zdvihy odpružení se u trailových kol obvykle pohybují mezi 120 a 150 mm, což je optimální pro zvládání náročných trailů, aniž by jízda byla příliš "měkká" na stoupání.
Kola trailových modelů mají zpravidla průměr 27,5 nebo 29 palců. Kola s menším průměrem (27,5") jsou obratnější, což oceníte v technických pasážích plných zatáček a překážek. Naopak 29" kola lépe pohlcují nerovnosti a poskytují vyšší rychlost na rovinách a v dlouhých sjezdech.
Speciální pozornost si zaslouží i převody. Trailová kola jsou nejčastěji vybavena jednoplackou (1x12 nebo 1x11), což je převodový systém s jedním převodníkem vpředu a širokým rozsahem kazety vzadu. Tento systém zjednodušuje řazení a eliminuje potřebu přesmykače, čímž se snižuje riziko technických problémů. Nakonec nesmíme zapomenout na hydraulické kotoučové brzdy, které jsou u trailových kol standardem. Nabízejí vynikající brzdný výkon i v blátě a mokru, což je při jízdě na technických trailech zásadní.