Fixed gear kola představují návrat k základům cyklistiky. Jsou to kola, která nemají volnoběh, což znamená, že pedály jsou pevně spojeny s pohonem zadního kola. Když se zadní kolo otáčí, otáčejí se i pedály. Tento systém přináší řadu výhod i specifik, které je dobré znát.
Rám je srdcem každého kola a u fixies není výjimkou. Je obvykle vyroben z oceli, hliníku nebo karbonu a poskytuje pevnost i lehkost. Design rámu u fixed gear kol bývá minimalistický, což podtrhuje jejich jednoduchost a efektivitu.
Převodník a kliky jsou umístěny ve středu kola. Převodník je ozubené kolo, které je spojené s klikami – těmi pedály, do kterých šlapete. U fixed gear kol je převodník přímo spojený s řetězem, který vede k zadnímu kolu. To znamená, že jakmile začnete šlapat, okamžitě se přenáší pohyb na zadní kolo.
Řetěz spojuje převodník se zadním pastorkem. Vzhledem k tomu, že fixies nemají volnoběh, řetěz je stále napnutý a v pohybu, což vyžaduje pravidelnou údržbu, aby zůstal čistý a dobře namazaný.
Pastorek na zadním kole je další ozubené kolo. U fixed gear kol je pastorek pevně spojen s nábojem zadního kola. To znamená, že když se kolo otáčí, otáčí se i pedály. Toto pevné spojení vyžaduje od jezdce větší kontrolu nad kolem, což přináší lepší cit pro jízdu.
Jedním z charakteristických rysů fixed gear kol je absence volnoběhu. To znamená, že nemůžete přestat šlapat a očekávat, že kolo pojede dál. Tento aspekt jízdy vyžaduje větší pozornost a zručnost. Na druhou stranu vám fixies umožňují větší kontrolu při jízdě, zejména při brzdění. Mnoho jezdců používá tzv. "skid stop," což je technika, kdy jezdec zablokuje zadní kolo proti směru otáčení pedálů, čímž kolo zastaví.
Fixed gear kola jsou oblíbená pro svou jednoduchost a nízkou hmotnost. Méně komponent znamená méně údržby a menší pravděpodobnost mechanických problémů. Jsou ideální pro městskou cyklistiku, kde oceníte jejich rychlou reakci a snadnou ovladatelnost. Absence přehazovačky a dalších složitých mechanismů také znamená čistší a estetičtější vzhled kola.