Co je celoodpružené kolo a jak funguje
Klíčová vlastnost horského kola je odpružení, které pomáhá zmírnit nárazy při jízdě v terénu. Celodpružená horská kola mají vedle předního odpružení také odpružení zadního kola, čímž poskytují ještě vyšší stupeň pohodlí. Princip odpružení spočívá v tom, že odpružení obou kol neutralizuje otřesy a vibrace přenášené na rám kola a tím usnadňuje jízdu v terénu.
Celoodpružené kolo vs hardtail - rozdíl - výhody/nevýhody
Co je lepší - celoodpružené kolo nebo hardtail? Rozdíl spočívá v odpružení zadní části kola. Hardtail má pevný rám, zatímco jak už název napovídá, celoodpružené kolo má rám odpružený, pomocí tlumiče. Celoodpružené kolo nabízí větší pohodlí při jízdě v terénu, zatímco hardtail je efektivnější při šlapání. U moderních celoodpružených kol díky uzamykatelným nebo inteligentním tlumičům je i přenos síly při šlapání velice efektivní. Nevýhodou je pak vysoká cena. Pokud hledáte kolo převážně do terénu nebo dokonce pro maximální zážitek při sjezdu, bude pro vás celoodpružené kolo ideální volba.
Parametry pro výběr celoodpruženého kola
Zdvih vidlice a tlumiče
Jeden z nejdůležitějších parametrů, na které byste se měli zaměřit. Zdvih je délka zanoření vidlice nebo tlumiče. Větší zdvih má schopnost pohltit a utlumit větší nerovnosti. Celoodpružená horská kola mají zdvih cca 80 - 220 mm. Velký zdvih nad 140mm, je určen spíše na sjezdové pojetí jízdy. Nižší zdvih je naopak vhodnější na dlouhé vyjížďky.
Průměr kol
U horských kol byl dříve běžný rozměr 26 palců. Nyní se setkáte hlavně s rozměrem 27,5“ nebo 29 palců. Menší kola o průměru 27,5“ jsou obratnější a vhodná pro technickou jízdu, jako je sjezd nebo freeride. Pro klasickou cykloturistiku, závody nebo sportovní jízdu jsou využívány 29“ horská kola, která díky většímu průměru lépe jedou.
Materiál, geometrie a velikost rámu
Rám je nejčastěji vyroben z karbonu nebo hliníku. Karbonový rám je lehký, pevný a tlumí vibrace, což ho dělá ideálním pro sportovní jízdu. Na druhou stranu hliníkový rám je cenově dostupnější a nabízí taktéž dobrou kombinaci pevnosti a odolnosti.
Co se týče geometrie rámu, rozlišujeme tři základní faktory, jako jsou hlavový úhel, úhel sedlové trubky a délka zadní stavby.
Hlavový úhel je úhel mezi přední vidlicí a svislou osou rámu. Ovlivňuje stabilitu a ovladatelnost kola. Menší hlavový úhel poskytuje rychlejší a agresivnější reakce při řízení, zatímco větší hlavový úhel dává větší stabilitu při vyšších rychlostech.
Úhel sedlové trubky je úhel mezi sedlovou trubkou a svislou osou rámu. Ovlivňuje polohu jezdce na kole. Menší (strmý) úhel sedlové trubky umožňuje lepší přenos síly při šlapání , zatímco větší úhel sedlové trubky umožňuje lepší ovládání ve sjezdech a z prudkého kopce.
Délka zadní stavby odpružené části rámu ovlivňuje stabilitu kola při jízdě v terénu. Delší zadní stavba poskytuje větší stabilitu ve sjezdu, zatímco kratší zadní stavba umožňuje obratnější a manévrování v zatáčkách.
Typy celoodpružených kol
XC a maraton (zdvih 100-120mm)
Kategorie pro milovníky rychlé jízdy a závodění na kole. XC a maraton kola mají zdvih 100- 120mm. Tyto kola jsou navrženy tak, aby poskytly dostatečný komfort při dlouhých vyjížďkách a zároveň zajistily efektivní přenos síly při šlapání.
Trail a allmoutain (zdvih 120-150mm)
Kolo navržené pro svižnou a technicky náročnou jízdu v terénu. Hlavní charakteristikou trailových a allmoutain kol je zdvih od 120 do 150 mm. Dalším důležitým prvkem je vzpřímenější posed než XC kola. Jezdci jsou více vzpřímeni ve svém sedle, což jim umožňuje lépe kontrolovat kolo při technicky náročné jízdě.
Enduro (zdvih 150 – 170mm)
Jejich cílem je zvládnout technické , náročné sjezdy nebo skoky a zároveň šlapavé výjezdy na začátek trailu. Enduro kola jsou vybaveny zdvihem od 150 do 170 mm. Zvládnou jakýkoliv terén a jejich výhodou je velká odolnost. Nevýhodou větší váha a horší přenos síly při šlapání.
Sjezd a Freeride (zdvihy 170 – 220mm)
Tyto kola jsou navržena pro sjezd v náročném terénu a skoky. Zdvih sjezdových a freeride kol se pohybuje mezi 170-220mm, což zajišťuje dostatečné pohlcování velkých nerovností při jízdě z kopce. Díky většímu zdvihu a váze nejsou vhodná pro jízdu do kopce.
Jak se správně starat o celoodpružené kolo
Dodržováním několika zásad prodloužíte životnost svého kola. Prvním je pravidelné čištění, kterým odstraníte nežádoucí nečistoty. Po čištění je důležité provést správné promazání čepů, aby se zajistila hladká a plynulá funkce odpružení.
Dalším důležitým aspektem je udržování správného tlaku v tlumiči a vidlici. Příliš nízký tlak může vést ke špatnému pružení a příliš vysoký tlak může zase negativně ovlivnit komfort jízdy. Je proto dobré pravidelně kontrolovat tlak a přizpůsobit ho podle doporučení výrobce.
Komponenty a příslušenství pro celoodpružená kola
Kvalitní mazivo na tlumič a vidlici je důležité pro správnou funkci, hladký chod a dlouhou životnost odpružení.
Malé blatníčky proti bahnu jsou skvělým doplňkem, který pomáhá chránit před blátem a vodou v nepříznivých podmínkách.
Polep speciální fólií proti poškození rámu. Tento ochranný materiál se aplikuje na exponované části rámu a pomáhá chránit ho před oděrkami, škrábanci.
Ať už je to mazivo na tlumiče, blatníček, polep proti poškození rámu, pumpa a sada nářadí nebo speciální ručky - tyto komponenty jsou stejně důležité i pro celoodpružená kola jako pro klasická kola. Vyberte si ty správné doplňky, které vám pomohou užít si každou jízdu.