Velikost rámu jízdního kola
Vhodná velikost, materiál a geometrie rámu kola jsou rozhodující pro vlastnosti nebo pohodlí kola. Je potřeba myslet na to, že neexistuje obecné pravidlo nebo tabulka jaká velikost je pro koho vhodná. U každé značky se velikosti mohou lišit, rozdílné jsou také u různých typů kol. V neposlední řadě záleží také na preferencích jezdce, čemu dává přednost. Při výběru konzultujte konkrétní velikost s odborníkem na danou značku a styl jízdy (horské kolo, silniční kolo atd.).
Orientační tabulka velikostí rámu a výšky jezdce
Výška postavy (cm) | Velikost rámu (cm) | Velikost rámu (palce) |
160–165 | 42–47 | 16,5–18,5 |
166–170 | 44–49 | 17–19 |
171–175 | 46–51 | 18–20 |
175–180 | 48–53 | 19–21 |
181–185 | 50–55 | 19,5–21,5 |
186–190 | 52–57 | 20,5–22 |
U některých značek se setkáte s označením S, M, L, XL. U každé značky se však může jednat o jiný rozměr. Proto je přirovnání k velikosti v palcích pouze orientační.
Velikost rámu S - 16 palců se perfektně hodí pro osoby menší postavy. Rám je navržen tak, aby poskytoval pohodlnou a bezpečnou jízdu pro ty, kteří jsou menšího vzrůstu.
Pokud jste střední postavy, pak velikost rámu M - 18 palců může být přesně to, co potřebujete. Je ideální volbou pro ty, kteří chtějí kolo, se kterým se snadno manipuluje.
Velikost rámu 20 palců je ideální pro lidi průměrné výšky a poskytuje optimální rovnováhu mezi pohodlím a výkonem.
Jste vysocí?. Pokud ano, pak je velikost rámu XL s 22 palci vaší ideální volbou. Tato velikost rámu je navržena tak, aby poskytovala maximální pohodlí a stabilitu vysokým jezdcům.
Jak změřit velikost rámu
Velikostí rámu je myšlena délka sedlové trubky rámu. Jedná se o vzdálenost od šlapacího středu po místo, kde vchází sedlová trubka do rámu. Od tohoto rozměru se odvíjí ostatní rozměry a geometrie rámu.
Vhodná velikost rámu dle postavy
Všeobecně je zažité pravidlo, že stojící cyklista obkročmo nad kolem, by měl mít mezi rozkrokem a horní rámovou trubkou mezeru cca 5cm. U kol pro dospělé, záleží nejenom na velikosti, ale také jízdním stylu a na druhu terénu.
Velikost rámu kola pro ženy
Geometrie dámských rámů je oproti pánským rozdílná. Jsou kratší a také mají výraznější sloping (sklon) horní rámové trubky pro lepší nasedání a sesedání.
Materiál rámu kola
Ocel
V dřívějších dobách nejpoužívanější a jediný materiál pro výrobu rámů. Později ji začaly nahrazovat rámy hliníkové a karbonové. Oproti hliníku má delší životnost a je pevnější.Vyšší hmotnost a náchylnost ke korozi patří mezi její nevýhody. V dnešní době se s ocelí setkáte u levnějších rámů.
Ocelové rámy se objevuje také u luxusnějších kol, kde cyklisté oceňují pohodlí, protože ocel dobře pobírá vibrace a nerovnosti. Špičkové rámy z oceli té nejvyšší kvality se mohou pochlubit i nižší hmotností.
Hliník
Nejčastěji využívaný materiál pro výrobu rámů. Jeho výhodou je nižší hmotnost oproti ocelovým rámům a také nižší cena při výrobě. Hliníková slitina je měkčí a proto trubky rámu bývají silnější . Pro zachování pevnosti se rovněž používají trubky s větším průměrem. Jejich nevýhodou je nižší životnost. Hliníkové rámy najdete u všech druhů kol, od horských až po silniční.
Karbon
Rámy vyrobené z karbonu jsou oproti hliníku a obyčejné oceli pevnější a lehčí. Díky různým způsobům směru pletení karbonových vláken, zvolené pryskyřici a lepení se vyrábí rámy rozdílných vlastností. V místech s větším namáháním je možné použít více vláken a rámy se tak stávají velice pevné a přitom lehké.
Karbonové rámy vydrží velmi dlouho. Nevýhodou je, ale nízká odolnost proti nárazu z opačného směru, než na jaký je rám konstruovaný. Například při pádu nebo jiném nárazu. V dnešní době však není problém karbonový rám opravit. Jejich velkou předností je schopnost tlumit vibrace a nerovnosti při jízdě, díky tomu jsou velice pohodlné a přitom tuhé při šlapaní.
Titan
Jedná se o luxusní materiál pro fajnšmekry. Titan je náročný na zpracování a a jeho vysoká cena tomu odpovídá.Jeho pevnost se podobá oceli a přitom tolik neváží. Mezi nevýhody patří složitá oprava, náročná výroba a vysoká cena. Titanové rámy se používají hlavně u exkluzivních designových kol.
Ochrana rámu kola
Málokdo by chtěl svůj krásný nový rám poškrábat. Jak se ale o něj postarat? Základem je kvalitní lak (nástřik), který odolá poškrábání.Pro ještě lepší ochranu rámu použijte speciální fólii. Její rozměry jsou buď univerzální nebo se vyrábí sady přímo nařezané pro daný model kola.