Jak fungují kotoučové brzdy
Kotoučové brzdy fungují na principu kotouče, připevněného k náboji kola, a třmene, který je upevněn na vidlici.
Kotoučové brzdy využívají tření mezi brzdovými destičkami a brzdovým kotoučem ke zpomalení kola. Jejich hlavní předností je výkon. Proto na kotoučové brzdy narazíte jak u horských kol, tak u silničních kol, která jsou vhodná pro delší tratě zdolávané ve vyšších rychlostech.
Kotoučové brzdy se dále dělí na brzdy hydraulické a mechanické. Podívejme se na jejich princip fungování blíže.
1. Hydraulické kotoučové brzdy
Hydraulické kotoučové brzdy využívají k přenosu brzdné síly z páky na kotouč tekutinu. Kapalina není stlačitelná a na rozdíl od ocelového lanka, které využívají mechanické brzdy, má výrazně menší odpor proti pohybu.
Jakmile cyklista zmáčkne brzdovou páku, tlak v hydraulickém systému vzroste a dochází k přenášení kapaliny hadicí do brzdového třmenu. Zde vzniklý tlak působí na písty uvnitř brzdového třmenu, které tlačí brzdové destičky proti kotouči, a tím dochází k brzdění kola.
Výhody hydraulických brzd
- Lepší brzdný účinek: u hydraulických brzd dochází k lepšímu přenosu síly. Brzdění na kole s hydraulickými brzdami je tak mnohem efektivnější. K zastavení kola často stačí jediný pohyb prstem.
- Jednodušší seřízení: v porovnání s mechanickými brzdami je seřízení hydraulických brzd méně náročné.
Nevýhody hydraulických brzd
- Vyšší cena: hydraulické kotoučové brzdy jsou finančně nákladnější. Pokud nechcete slevit z požadavků na kvalitu ani příliš vyčerpat svůj rozpočet, prohlédněte si brzdy na kolo z naší nabídky. Najdete zde starší modely ve skvělém stavu za příznivější ceny.
- Náročnější údržba: základní péče zahrnuje především čištění brzdových destiček a výměnu hydraulické kapaliny. Při údržbě se neobejdete bez sady pro hydraulické brzdy, někdy je zapotřebí i odmašťovač. Časové nároky na údržbu jsou obecně vyšší než u mechanických brzd.
Cyklobazar radí: v cyklistické komunitě se těší velké oblibě kotoučové brzdy Shimano nebo brzdy Tektro. Obojí – a spoustu dalších modelů od renomovaných výrobců – najdete v našem sortimentu.
2. Mechanické kotoučové brzdy
Mechanické kotoučové brzdy přenášejí brzdnou sílu z páky na kotouč napínáním ocelového lanka. Jakmile cyklista zmáčkne brzdovou páku, lanko se napne a přenáší sílu na brzdový třmen.
Třmen tlačí brzdové destičky proti kotouči, a tím dochází k brzdění. Systém mechanických kotoučových brzd se podobá ráfkovým brzdám: na rozdíl od nich však umožňuje znatelně bezpečnější jízdu.
Výhody a nevýhody mechanických brzd
- Jednodušší údržba: už samotná výměna ocelového lanka je snazší než výměna kapaliny u hydraulických brzd. S údržbou tedy strávíte méně času a vše zvládnete bez specializovaných nástrojů.
- Nižší cena: Mechanické kotoučové brzdy jsou cenově dostupnější, než je tomu u hydraulických brzd.
Nevýhody mechanických brzd
- Nižší brzdná síla: účinnost brzdění u mechanických brzd je v porovnání s hydraulickými brzdovými systémy nižší. Mnozí cyklisté s přibývajícími zkušenostmi dají přednost hydraulickým brzdám, které jim jsou zejména v obtížnějším terénu větší oporou.
- Složitější seřízení: na rozdíl od hydraulických brzd se vymezování vzdálenosti mezi kotoučem a brzdovými destičkami provádí manuálně. Seřízení brzd je proto o něco pracnější než u hydrauliky.
Cyklobazar radí: seřízení a údržbu kotoučových brzd zvládnete s trochou praxe sami. Přečtěte si, jak při údržbě postupovat.
Mechanické kotoučové brzdy vs. hydraulické. Které jsou lepší?
Univerzální odpověď neexistuje. Mechanické brzdy jsou méně účinné než hydraulické kotoučové brzdy. Pořizovací cena však bývá nižší a také péče o brzdy je snazší, než jak je tomu v případě hydraulických kotoučových brzd.
Hydraulické brzdy zaujmou vyšším výkonem, který oceníte na náročnějších trasách nebo když vás při vyjížďce překvapí nevlídné počasí. Počítejte však s větší počáteční investicí i většími nároky na údržbu.
Při výběru se tedy řiďte primárně tím, do jakého terénu – případně na jakou vzdálenost a jak často – s kolem vyrazíte a kolik chcete do nových brzd investovat.