Co budete při údržbě kotoučových brzd potřebovat
Než se pustíte do práce, zajistěte si potřebné náčiní. Pro správnou údržbu kotoučových brzd se vám bude hodit:
· Imbusový klíč (standardně o velikosti 4 nebo 5 mm)
· Odmašťovač na kotoučové brzdy
· Momentový klíč pro utažení šroubů
· Čistý hadřík nebo papírový ubrousek
Kontrola a seřízení třmene kotoučové brzdy
Než vyrazíte na cesty, proveďte rychlou kontrolu třmene. Ujistěte se, že třmen je správně vycentrován a že nedochází ke tření mezi kotoučem a brzdovými destičkami – při průchodu mezi destičkami by se jich kotouč neměl dotýkat.
Pokud třmen není správně zarovnán, postupujte následovně:
· Povolte šrouby, které třmen drží.
· Zmáčkněte brzdovou páku, aby došlo k vystředění třmenů.
· Po vycentrování šrouby znovu dotáhněte.
· Ujistěte se, že ke tření již nedochází.
Co zahrnuje pravidelná údržba brzdových kotoučů
Kotoučové brzdy jsou náchylné k poškození: stačí nepatrné množství mastnoty nebo oleje a brzdný účinek se výrazně snižuje. Proto se při údržbě brzdových kotoučů zaměřte na:
1. Pravidelné čištění. Pomocí odmašťovače na kotoučové brzdy odstraňte všechny nečistoty a mastnotu, které mohou na kotouči ulpět.
Zachováte tak účinek brzdového systému a možná se dokonce zbavíte nepříjemného pískání (podrobněji níže). Při čištění použijte také papírový ubrousek nebo čistý hadřík.
2. Výměna kotouče či brzdových destiček. Pokud na kotouči objevíte rýhy nebo jiné výrazné známky opotřebení, nastala správná chvíle na jeho obměnu.
Stejně tak brzdové destičky zamazané od oleje mohou být zralé na výměnu. Důležitá je také správná tloušťka destiček: funkční brzdové destičky by měly mít tloušťku minimálně 1 milimetr (spíše ojediněle může být tloušťka až 0,5 milimetrů). V opačném případě je raději také vyměňte.
Jak řešit situaci, když kotoučové brzdy nebrzdí
Pokud kotoučové brzdy nefungují správně, na vině může být jedna z níže uvedených příčin:
· Zanesení (kontaminace) – pokud jsou kotouče nebo brzdové destičky znečištěny olejem nebo jinými mastnotami, brzdný účinek může být citelně nižší. V takovém případě je nutné jednotlivé dílky vyčistit nebo vyměnit.
· Zavzdušnění – pokud jsou brzdy příliš měkké – nadměrně promačkáváte brzdovou páku – možná za to může vzduch. Brzdy musíte odvzdušnit.
· Opotřebení – u poškozených nebo nadměrně opotřebovaných destiček bývá brzdný účinek nižší. Vyměňte je a otestujte, zda problém přetrvává.
Jak vyřešit pískající kotoučové brzdy
Častým jevem u kotoučových brzd je pískání, které vám může při jízdě pořádně podrásat nervy. Pískaní mohou mít na svědomí nečistoty nebo vlhkost. Někdy stačí dostatek trpělivosti a problém časem sám odezní.
Pokud pískání přetrvává, příčinou může být:
· Znečištění koutů nebo brzdových destiček – použijte odmašťovač nečistoty odstraňte.
· Nesprávné seřízení třmenů – seřiďte a vycentrujte třmeny tak, aby nedocházelo ke tření o kotouč. Právě toto tření totiž může způsobovat nepříjemné pískání.
Jak vyřešit škrtání kotoučové brzdy
Pokud dochází ke škrtání pravidelně, důvodem může být:
· Pokřivený kotouč – pokud dochází ke tření kotouče a destiček stále na stejném místě, kotouč může být pokřivený. K deformacím dochází zejména při nárazech nebo přílišném zahřátí při brždění. Zkuste kotouč vyrovnat nebo ho vyměňte.
· Nesprávné zarovnání třmenů – seřiďte třmen (postup najdete o pár řádků výše) a možná máte vystaráno.
· Příliš malý prostor mezi destičkami a kotoučem – Pokud destičky škrtají o kotouč, příčinou problému může být nedostatek prostoru. Pomoci může odvzdušnění.
Dopřejte svému kolu potřebný servis
I když se údržbě kotoučových brzd věnujete pravidelně, přibližně jednou za šest měsíců vezměte kolo do servisu, kde jej svěříte do rukou profesionálům.
Každodenní péči pak zvládnete i sami. A pokud dojdete k názoru, že některé komponenty u vašeho kola už mají své nejlepší dny za sebou, vyměňte je. Na Cyklobazaru najdete příslušenství pro všechny modely kol za skvělé ceny.