Typy brzd na kolo
Brzdy na kolo můžeme rozdělit do dvou základních kategorií způsobu brždění kola. Ráfkové a kotoučové brzdy.
Ráfkové brzdy
Fungují na principu, kdy brzdový špalek tře o plochu ráfku a tím kolo zabrzdí. Čelisti brzdy propojuje s brzdovými pákami ocelové lanko. Jejich účinnost není vysoká, obzvláště za mokra nebo v bahně. Ráfkové brzdy dělíme na tři typy: U-brake, cantilever a V-brake (véčka).
Brzdy U-brake
Najdete je hlavně na silničních kolech, BMX a občas se s nimi můžete setkat na některých historických kolech. Montáž probíhá do připravené díry v rámu / vidlici. Vyrábí se ve více rozměrech a nemají příliš dobrou průchodnost v bahně. Proto se téměř nevyskytují u kol horských.
Brzdy cantilever
Vznikly jako vylepšení brzd U-brake, odstranily jejich nedostatky, špatnou průchodnost kola brzdou a nižší brzdnou sílu. Jedná se o kvalitní systém, který se dlouhá léta úspěšně používal hlavně na horských kolech. Do nedávna byl vidět i na kolech cyklokrosových. Montují se na dva pivoty navařené na rám nebo vidlici. Jsou propojené lankem, které se uprostřed napojuje na hlavní lanko vedoucí do brzdové páky.
Brzdy V-brake
Svým tvarem připomínají písmeno „V“. Jedná se o nástupce brzd cantilever. Mají rovné a dlouhé brzdové čelisti. Levou a pravou stranu brzdy propojuje přímo hlavní lanko vedoucí do brzdové páky. Kvalitní V-brzdy se za sucha projevují dobrým brzdným účinkem.
Kromě kvalitního zpracování a dobrého materiálu, má zásadní vliv na správnou funkčnost ráfkových brzd volba brzdových špalků (gumiček). Ty se vyrábí v různých velikostech a směsích. Volbou správné směsi značně vylepšíte brzdný účinek. Špalky (směsi) se vyrábí jednobarevné nebo vícebarevné. Každá barva značí jinou směs, která je vhodná do různých podmínek (bahno, sucho). Existují i špalky vícesměsové (barevné), mají vyvážený účinek do různých podmínek, proto jejich volba je ideálním kompromisem.
Kotoučové brzdy
Mají velkou brzdnou účinnost, protože brzdové destičky stlačují přímo brzdový kotouč. Fungují na stejném principu jako brzdy u auta nebo motorky. Narozdíl od ráfkových brzd, nejsou tak náchylné na mokro a bahno. Dělí se na mechanické a hydraulické.
Mechanické kotoučové brzdy
Přenášejí brzdnou sílu z brzdové páky na kotouč pomocí lanka. Montují se na levnější kola a jejich brzdná síla není tak velká jako u brzd hydraulických. Tuto nevýhodu vyvažuje jednoduchý servis a možnosti nastavení polohy brzdových destiček.
Hydraulické kotoučové brzdy
Přenos brzdné síly mezi pákou a brzdovým třmenem probíhá pomocí kapaliny. Kapalina není stlačitelná, takže síla z brzdové páky se přenese daleko efektivněji, než u brzd lankových. V dnešní době se tyto brzdy dají pořídit za příznivou cenu, takže se hodí pro většinu kol různých cenových relací.
Kotoučové brzdy se skládají, ze čtyř hlavních částí. Brzdová páka, brzdový třmen, brzdové destičky a brzdový kotouč. Stejně jako u ráfkových brzd je důležitá volba správné směsi brzdných destiček. Správnou kompatibilitu s brzdovým kotoučem, případně jejich tvar, který bude přesně pasovat do třmenu zjistíte v autorizovaném servisu.
Jak vybrat správné brzdy
Volba hydraulické kotoučové brzdy je sázka na jistotu. U levných kol na běžné užívání, může být stále dobrou variantou kvalitní ráfková brzda. Kotoučové brzdy mají náročnější servis, ale s vhodným vybavením zvládnete výměnu brzdových destiček i doma, proto je kotoučová brzda ideální volbou pro každého kdo chce kvalitní brzdy s kvalitním brzdným účinkem.
Jak seřídit brzdy
Pokud běžné opravy kola neprovádíte sami, svěřte seřízení brzd do odborného servisu.
U ráfkových brzd probíhá seřízení poměrně jednoduše, důležité je mít dobře utažené lanko a správně nastavenou vzdálenost brzdových špalků od ráfku. Nastavení se provádí pomocí malých šroubků na čelistech brzdy.
U hydraulických brzd se nastavuje poloha třmenu vůči brzdovému kotouči. Může být pro amatéra komplikované, protože mezera mezi třmenem a kotoučem bývá velice malá. Pozor, každý výrobce používá jiný typ brzdové kapaliny. Nejčastěji se setkáte s minerálním olejem a brzdovou kapalinou DOT. Tyto typy kapalin nelze kombinovat.
Kdy a jak vyměnit brzdové destičky (špalky)
Kontrolu opotřebení brzdné plochy destiček (špalků) provádíme pravidelně během celé sezóny. Jakmile se opotřebení brzdné plochy destiček, případně špalíků u ráfkových brzd blíží cca 25 %, nastal ideální čas na jejich výměnu. Za špatného počasí směs ubývá rychleji.
Výměna brzdových destiček není složitá, musíte dodržet kompatibilitu s Vaší brzdou a brzdovým koutoučem. Vyrábí se spousta různých tvarů a typů. Vhodný typ a směs destiček lehce poznáte dle Vašich původních. Případně na stránkách výrobce brzd lze dohledat další kompatibilní typy/modely s Vaší brzdou.